většinou učitelky děti si braly rovnou do náruče a utěšovaly je. Potom přecházely ke strategii odpoutání pozornosti. Helena potom teda to dopadlo nakonec tak, že paní učitelka šiji vzala, vzala ji teda do náruče, a říkala, ať prostě se ztratím, ať se s ní nějak ne loučím Praha 16 dlouho, ať se seberu a odejdu, že se to srovná. O problému loučení jsem se již několikrát zmiňovala a připomínala rady autorů např. Jeřábkova, aby loučení bylo co nejkratší, aby se neprodlužovalo případné trápení dítěte. Matka by měla dítě předat učitelce, zmínit dobu vyzvednutí, rozloučit se s ním a odejít. Vliv mateřské školy na proces adaptace je velmi výrazný. Celý proces je mateřskou školou, resp. jejími pracovníky, ovlivňován skrze její působení na prožívání a chování dítěte. Nemalý podíl má však i v ovlivňování prožívání matky, na které působí jednak zprostředkovaně skrze dítě a ale také přímo ve formě podpory a povzbuzení soukromé školky Zvole matky, komunikace, či rad ohledně adaptace. Na základě svých emocí následně matka vytváří různé strategie pro zvládání celého soukromé školky Zvole adaptačního procesu. Jak se matka cítí V této kapitole jsem se snažila obsáhnout některé emoce, se kterými se respondentky během adaptace Lahovičky setkávaly nejčastěji. Nuda s mámou Do adaptačního procesu matky vstupovaly s rozmanitými názory a prožitky. Několik matek bylo toho názoru, že doma dítěti již nestačí, že se s nimi dítě nudí. Barbora takže bylo vidět, že my už jí nestačíme doma. Ze i když já se jí
třeba věnuju, takže jí nestačíme už Dana Jako ona se nudí, ona je veliká, ona potřebuje pořád něco dělat, potřebuje činnost a už se doma nudí s mámou. V určitém věku se u dítěte začíná projevovat potřeba kolektivu a komunikace s vrstevníky. Proto není divu, že mu školka soukromá Zvole matka již nestačí. Jak uvádí Jeřábkova význam mateřské školy spočívá v tom, že dítě se zařadí do skupiny cca ti dětí, kde si dítě snaží získat sociální uznání. Nezískává jej automaticky. V mateřské škole lze dochází k rozvoji těch stránek osobnosti, které Praha 12 by doma s matkou šly rozvíjet jen těžko. V rodině dítě svoji pozici většinou budovat nepotřebuje. V kolektivu dětí také dochází k rozvoji hry, která by měla být hlavní činností dítěte. Tři roky shledávám ideálním věkem pro vstup dítěte do mateřské školy. Jednou z oblastí, na kterou jsem se v interpretaci dat zaměřila, byly obavy, které matky provázely při vstupu dítěte do mateřské školy. Obavy Zvoli soukromá školka matky prožívaly v hojném množství. Uvádím zde opět ty nej častější. Jak to asi zvládne Obavy se matek vyskytovaly již před nástupem dítěte do mateřské školy. Matky měly strach, jak dítě adaptaci zvládne, jaký bude první den, jak bude dítě reagovat na odloučení, apod. montessori školce Prahou západ Zvolem