bezpečně a příjemně. Odlišné hranice Všimla jsem si několika jevů, které mají společný základ v tom, že v mateřské škole jsou děti Luka oproti rodině vycepované, tedy mnohem poslušnější. Některé matky se pozastavily nad tím, že v mateřské škole jejich dítě soukromé školce Ořechem poslušnější, než doma. Dle mého názoru jsou důvodem odlišené hranice. Dana ona, jako říkám, ně vždycky, ale má dny, kdy ona tě soukromé školky Ořech absolutně gnoruje. Ona tě opravdu neposlechne, nevnímá, když mluvíš, což si myslím, že v tý školce jim nedělá. Nebo to vidím, že v tý školce si to nedovolí a ona tu učitelku poslechne. Podobnou zkušenost má i Cecílie řekne ti ne, nechci, nebudu to dělat, jo a takhle. Ale ve školce je hodnej. Ve školce poslouchá Vysvětluji si to tím, že učitelky dětem nastavují těsnější hranice, než rodiče doma a tudíž si dítě k učitelce nedovolí to, co k matce. Zároveň se dá předpokládat, že na domácím území se dítě se chová jinak, než v mateřské škole. Sama jako učitelka často vidím, jak rodiče oblékají děti, protože to samy nezvládnou. Při přípravě na vycházku však s oblékáním nemají sebemenší problém. I v chování jsou dle slov matek dětí z naší mateřské školy velké rozdíly. Ve třídě si dítě často nedovolí věci, které by jim doma prošly. Jak sem již řekla, příčinu tohoto jednání shledávám v odlišných hranicích a pobytu na Ohrada cizí půdě. V mateřské škole vzhledem k vysokému počtu dětí není možné, aby učitelka všechny děti oblékala, nebo aby si děti dělaly,
co chtějí. Je potřeba stanovit jistá pravidla a trvat na jejich dodržování. Děti si na tento systém velmi rychle zvyknout. Vyžaduje to však důslednost. Zajímavým se v několika případech ukázalo chování dítěte, kdy se dítě tváří, že nějakou činnost nezvládne, a na pomoc Praha 13 využije matku, přestože v mateřské škole to pro něj není problém. Dana nebo i to vidíš, že ty návyky má, ona tady s tebou bude soukromé školky Ořech diskutovat, že se prostě nebude oblíkat, nebo že si ty boty nezapne, protože to neumí a já moc dobře vím, že když půjde na procházku, tak se obuje, zapne a ani nepípne. Na ní je teda vidět, že ona doma to dělat nebude, ale je mě naprosto jasný, že když paní učitelka ve školce řekne, že ano, tak ona normálně funguje. Na rozdílné chování dítěte také může mít vliv to, že učitelka je pro dítě autoritou. Anna Jinak paní učitelku má rád a řekla bych, že je pro něho autoritou. Hlavně co paní učitelka říkala, neříkala, říkal maminko, paní učitelka říkala tohle, to musíš dělat takhle, paní učitelka říkala A co rodina Do této kategorie spadají vztahy v rodině, rodinná Lužiny struktura, sourozenecké vztahy, výchovné metody, vztahy mezi rodiči a jejich vzájemná podpora a spolupráce během vstupu do mateřské školy a přípravy na něj, také je důležité zmínit pomoc ostatních členů rodiny, např. prarodičů, jejichž podpora může rodičům i dětem soukromou školkou Ořechu zvládání adaptace usnadnit. Vztahy v rodině a rodinná struktura tvoří základ pro emoční prožívání dítěte. V souvislosti s adaptací ořechovská pražská půjčovnami dodávkou