takového neřeší. Já si to ale spíše vysvětluji tím, že je to informace, kterou matky nerady přiznávají před okolím. Každopádně i soukromé školce Dolních Břežan toto téma by možná stálo za prozkoumání. Vliv zkušeností matky Dalšími okolnostmi, se kterými matka vstupuje do adaptačního procesu, jsou Praha 12 zkušenosti. Ty mají vliv na její přístup k dítěti. Gabriela snažím se bejt hodně připravená, protože sama mám špatnou zkušenost s tím, že když na mě někdo něco vyhrkne tak moje odpověď je ne, takže snažím se i svoje děti psychicky připravovat na to co nastane, a mám s tím dobrou zkušenost. Gabriela například v rozhovoru zmínila, že sama potřebuje být na vše vždy připravena. Proto se vážně zaměřila i na přípravu dítěte na vstup do mateřské školy, což sejí vyplatilo a možná pomohlo k tomu, že její syn adaptaci bez problémů zvládal. Mezi zkušenosti matky, které ovlivňují její prožívání adaptačního procesu, patří i předchozí zkušenost s adaptací staršího dítěte v mateřské škole. Obě dvě matky, jež adaptaci již jednou zažily, se o tom v rozhovoru zmiňují. Cecílie tím, že malá už chodila, tak už jsme věděli, co očekávat a věděli jsme takovej ten denní režim, tak nemyslím si, že by to mělo nějaký vliv. Cecílii tato zkušenost soukromé školky Dolní Břežany pomohla v souvislosti se vstupem dítěte do mateřské školy a jeho ovlivněním rodiny. Helena protože psychicky sem vlastně už jedno dítě ve Zdiměřice školce měla a šla do stejné třídy, a i učitelky jsem znala, takže u mě to jako nebylo, že bych měla obavy, jak to tam bude zvládat, jo
nebo nějaký nový prostředí, já vím, že on je tam spokojený. Heleně zase ulehčila prožívání v době před nástupem. Jsem krkavčí Hrnčíře matka V souvislosti s negativní reakcí dítěte během adaptace se u některých matek objevily pochybnosti, zda již dítě do mateřské školy dávat. Františky že jsem si fakt říkala, jestli jsem ho tam už měla dávat, když jsem ještě doma Dalo by se říct, že v době nástupu soukromou školkou Dolní Břežany dítěte do mateřské školy matka prožívá protichůdné pocity. Na jedné straně si uvědomuje potřebu a přínos kolektivu a pozitivní vliv mateřské školy na rozvoj osobnosti dítěte, na straně druhé však matka prožívá obavy, zda dítě odloučení zvládne, nebo jestli jej Kocanda vůbec zvládne ona. Díky tomu se pak objevují pochybnosti, zda již dítě do mateřské školy dát jestli matka nedělá chybu a nebylo by lepší ještě rok počkat. Čím se první den blíží, tím jsou pochybnosti silnější. O prožívání odloučení matkou mluví i Koťátková soukromé školky Dolní Břežany Rodiče si otázku, jak odloučení zvládnout oni, dle jejího názoru často nepřipouští. U zápisu nevidí problém. První školkový den je ještě daleko, o budoucí změně příliš neuvažují, protože jim pomyšlení na ni nedělá příliš dobře. Myšlenky na odchod dítěte se někdy spojují s pocity viny, jindy s optimistickou vizí, že vše proběhne dobře. Všimla jsem si, že v počátcích adaptace se u matek vyskytovaly především negativně zbarvené emoce. Většina matek se během adaptace necítila příliš dobře. Jedna zmatek se dokonce ještě