Rodiče by se neměly slzami dítěte příliš znepokojovat. Tento projev k loučení patří, a pokud se dítě po odchodu matky uklidní a začne si hrát, je to v pořádku. Rychlé zklidnění Mnoho matek se vyjádřilo, že následně po plačtivých reakcích dítěte se ve třídě děti Luka rychle uklidnily a během dne už neplakaly. Tyto informace matky většinou získaly od učitelek. Helena no ona šiji někam vzala, odvedla, uklidnila ji a říkala, že pak byla tak do pěti deseti minut už dobrá. Důvodem zklidnění dítěte byla většinou učitelka, která děti dokázala utěšit. Užívala k tomu různé strategie, které blíže popisuji v kapitole strategie učitelek. Děti ve třídě zapomenout na maminku v případě, že jsou zabaveny jinou činností a mají náhradní osobu, u které mohou hledat bezpečí. Na základě svých zkušeností se také domnívám, že důvodem rychlého zklidnění dítěte také často bývá zmíněný vynucovací pláč, který po odchodu matky ztrácí smysl. Ten se dle mého názoru však projevuje spíše v pokročilejších fázích adaptace. Druhá fáze rozkoukávání Druhá fáze označuje Jinočanům soukromou školku hlavní část adaptace, tedy období, kdy se dítě snaží přizpůsobit novým sociálním podmínkám. Ve druhé fázi dítě svými reakcemi soukromými školkami Jinočany navazuje na své první dojmy. Vstupuje do interakcí s učitelkou a dětmi. Po zjištění co mateřská škola obnáší a odložení ružových Praha 13 brýlí na mateřskou školu reaguje různými způsoby. Nejvýrazněji se v rozhovorech projevovaly tyto dva Náhradník Velmi častou reakcí
dítěte v období adaptace je fixace na blízkou osobu, kterou bývá velmi často učitelka, sourozenec či kamarád. Náhradní objekt zájmu si děti většinou hledají bez ohledu na to, zda adaptaci zvládají dobře, či špatně. Problém fixace dítěte na učitelku, se v rozhovorech několikrát objevil. Tento jev má počátek již v první fázi, kdy dítě pláče, a učitelka na něj působí svými strategiemi. V případě kladných reakcí v první fázi není upnutí na učitelku tak časté. O fixaci dítěte mluví například i Deissler Podle něj děti učitelku vnímají jako tzv. náhradnici za matku. U učitelky děti hledají oporu a bezpečí. Ze zkušeností mohu říct, že fixace na učitelku Lužiny většinou spadá pouze do adaptačního procesu a v souvislosti s ukončenou adaptací se postupně z chování dítěte vytrácí. Františka na procházce se jí držel, říkala teda, že jenom s paní učitelkou, s dětma vůbec Upnutí na kamaráda či sourozence se projevuje tak, že jinočanský pražský anglických školkách