výchovy se řadí nejen komunikace, ale také kulturní chování člověka, jeho způsoby, zájmy a chování. Všechny tyto věci se dají Lužinami soukromou školku vysledovat a poté analyzovat. Ze sociálně psychologického hlediska má rodina všechny znaky malé primární skupiny. Specifikem této skupiny rodina je asymetrický vztah v tom smyslu, že rodiče naplňují svoji roli tím, že o děti pečují, provázejí je životem, učí je a usměrňují jejich vývoj. Jako každá jiná skupina ovlivňuje i rodina všechny své příslušníky atmosférou, klimatem a stylem aktivit. Už Lužiny ráno vidíme, že když děti přivádí do školky rodiče ve špatné náladě, projeví se to i na chování dítěte. V těchto případech mohou soukromé školky Lužiny být pak děti plačtivé, smutné nebo i zlostné. Tato popsaná situace vyplývá z atmosféry rodiny krátkodobého emočního ladění. Pokud v rodině panuje disharmonické klima dlouhodobé rozporné emocionální ladění, o děti se nikdo moc nezajímá, projeví se to také. Dítě je ale také vychováváno i tím, co ho obklopuje, nejenom přímým působením vychovatele. To, co je kolem něho, v jakém prostředí se nachází, to vše se podílí na formování osobnosti dítěte. Prostředí, ve kterém dítě vyrůstá, má pokaždé i nějakou estetickou hodnotu a kladnou Praha 13 vlastnost. Může to být ve věcech naší denní potřeby, ve vybavení bytu či domácnosti, ale také mimo naše domovy v našem okolí. Také toto estetické prostředí významně ovlivňuje vývoj dítěte a zároveň jeho estetické cítění. Dítě by mělo být obklopeno takovými
věcmi, které ho budou zajímat a podněcovat jeho zvídavost. Není důležité, aby to byly nejmodernější hračky, ale aby byly ku prospěchu dítěte. Měly by rozvíjet jeho vnímání, přinášet poznatky o světě, ale i funkčnosti jednotlivých věcí. Není třeba dítě zahltit Luka velkým množstvím věcí, důležitá je kvalita. Při výchově svého dítěte ale nesmí rodič zapomenout, že je třeba dát dítěti nějaké Butovice hranice, mantinely pro jeho chování. Co dítě ještě smí a jaké chování a jednání už je nepřípustné. Dítě se bude chovat tak, jak mu soukromým školkám Lužinám to dospělí dovolí. Jistěže bude zkoušet, kam až může zajít a zcela určitě se mu ne vždy budou líbit nabídnuté možnosti. Ale vždy je soukromých školkách Lužiny na dospělých, co dítěti povolí a kde už je nastavená hranice, za kterou se nesmí. Nejdůležitější je ovšem důslednost, na které stojí podstatná část celé výchovy. Ovšem i tato může být chápána různým způsobem. Jestliže dítě poruší a překročí nastavenou mez, měla by následovat adekvátní reakce. Je ale nutné, aby dítě předem vědělo, co se stane za porušení určité úmluvy. Odměny a tresty Odměn a trestů využívají rodiče, učitelé a jiní vychovatelé k ocenění určitého chování. Jakou odměnu či trest ale využijeme, to záleží především na situaci a s ní spojenou osobností dítěte. Matějček ve své publikaci říká, že dítě nejdříve musíme pořádně poznat a mít k němu také citový vztah. Dobře může potrestat dítě jenom ten, kdo je má rád. Matějček s. Také musíme posoudit jeho věk, lužinskou pražskou instalatérům