z toho důvodů, že při výběru respondentek j sem se specializovala na věkovou kategorii dětí tří let a charakteristiku čtvrtého roku života uvádím s přihlédnutím k individuálnímu rozvoji, kdy některé děti mohou být ve vývoji v předstihu. Motorický vývoj Není pochyb o tom, že během vývoje dítěte se zdokonaluje a roste kvalita pohybové koordinace. Pohyby jsou přesnější, plynulejší, dítě je hbitější. V rámci společných činností s dospělými je dokáže velmi dobře pozorovat a napodobovat. Také hry jsou často spojeny s pohybem. Tříleté dítě zakončilo důležitou etapu svého života, v níž se naučilo pohybovat zcela bez pomoci dospělých. Nyní přichází na řadu období, ve kterém jsou změny již méně nápadné, ale přesto jsou velmi významné, jelikož silně ovlivňují postavení dítěte ve Budovec společnosti vrstevníků a jsou tedy velmi důležité pro další vývoj soběstačnosti dítěte. Motorický vývoj dítěte v tomto věku se dá považovat za stále se zdokonalující. Dítě čím dál lépe ovládá své tělo po stránce pohybové koordinace a elegance pohybů a rozšiřuje Klecany soukromých školkách své schopnosti. Dítě již zvládá spoustu činností, jako je například chůze po schodech, skákání, jízda na tříkolce, houpání na houpačce či chytání míče. Rozvoj se projevuje i v oblasti jemné motoriky. Dítě lépe zachází stužkou a štětcem, umí obracet stránky v Výhledy knize, hraje si s plastelínou, staví věže z kostek a zvládá práci s knoflíky a zipem a ořezat tužku. Již většinou bez problémů ovládá soukromé školky Klecany
svůj močový měchýř a zvládne provést základní hygienu jako je použití toalety stále ještě s částečnou pomocí a umytí a utření soukromými školkami Klecan rukou. Také se již v tomto věku může začít projevovat, která ruka je dominantní Allen, Marotz, Bednářová, Smardová, Ve čtyřech letech dítě už nejen dobře utíká, seběhne ze schodů, ale i skáče, leze po žebříku, hází míčem po vzoru dospělých. Jeho větší zručnost Podbaba se projevuje i v nárůstu soběstačnosti samo se svléká, obléká, provádí základní hygienu, obouvá si boty, samostatně jí. Při toaletě potřebuje již jen malou pomoc, pod dohledem se zvládne i samo vykoupat. Svoji zručnost cvičí v mnoha činnostech, jako je hra spiskem, plastelínou či kostkami Langmeier, Krejčířová, Velmi výrazně se rozvíjí také kresba. Ve čtyřech letech již dítě kreslí s určitým záměrem. Často se mu však stane, že se mu kresba nepovede a proto svůj výtvor nakonec označí za něco jiného. S velkou přesností se trefuje kladívkem do zatloukacích kolíků, dovede navlékat korálky na šňůru Allen, Marotz, Kognitivní vývoj J. Piaget in Vágnerová, nazval typický způsob uvažování předškolních dětí jako názorné, intuitivní myšlení. Myšlení předškolního dítěte je prelogické a