vyskytnout posměšky a nadávky. Obecně je však dítě ve čtyřech letech otevřené, společenské a nadšené někdy až moc. V tomto věku se rodí první přátelství a dítě začíná mít první nejlepší kamarády Allen, Marotz, Rodina zůstává i v předškolním období nej významnější m prostředím, které zajišťuje primární socializaci dítěte, tj. uvádí je do společnosti. Dítě však v tomto věku již soukromé školky Hovorčovice projevuje výrazný zájem o společenství druhých dětí a je schopno s nimi spolupracovat. I když pojem socializace bývá definován různě, v celém procesu socializace dítěte předškolního věku obecně dochází ke změnám ve třech klíčových rovinách, kterými se podrobněji zabývají Langmeier a Krejčířová a Šulová in Gillernová, Mertin, Vývoj sociální reaktivity tento vývoj probíhá plynule od narození, ale Praha 18 teprve předškolní období poprvé poskytuje dítěti odlišné vztahy s lidmi v různém věku, různého pohlaví a vůbec různých Nouzov charakteristik. Dítě má tak možnost procvičovat sociální aktivity a zkvalitňovat jejich úroveň. Příklad úplného selhání vývojové postupu může představovat autistické dítě, pro které lidé neznamenají víc, než neživé předměty a které s nimi ani nedokáže vstupovat do komunikace ať už verbální, či neverbální. Dává přednost spíše samotářské hře a nedává najevo, že by vnímalo nějaké rozdíly mezi lidmi. Vztahy s vrstevníky se liší od vztahu s rodinou v několika bodech. Jde o symetrický vztah, v němž jsou si oba partneři rovni, soukromou školku Hovorčovicím
mají podobné kompetence i status. Zároveň však vztah s vrstevníkem poskytuje mnohem méně jistoty, než vztahy v rodině. Nelze od něj Hovorčovice soukromým školkám očekávat toleranci a ochranu a už vůbec se na něj nedá v tomto směru spoléhat. Ve volbě kamarádu se dítě orientuje podle tzv. volby plavání pro kojence v Praze východ Hovorčovicích