něco, co by sám nechtěl. Hranice výchovy si stanovují rodiče, kteří dítě vychovávají. Ti si musí rozvrhnout, za co bude následovat Praha 12 odměna a za co trest. Musí se i důkladně zamyslet nad možnými důsledky svého jednání vůči dětem. Největší problém může nastat v Lahovičky rodinách neúplných, kdy dětem chybí partner. Hranice jsou pouze pomocníkem k výchově, ne omezením. Zákazy a tresty jsou nevhodné při určování hranic. Vede to ke lžím a tajnostem a ohrožují psychiku dítěte. Mělo by to být na základě úcty k dítěti. Hranice musí být jasně a pochopitelně stanovena, aby ji dítě pochopilo a mohlo ji tolerovat. První okamžik, kdy rodiče přemýšlí, jak odměnit či potrestat soukromou školku Točnou dítě, nastává ve chvíli, kdy dítě zkouší, co vše může a nemůže. Důležitý je při tom vztah mezi dítětem a rodičem neboli vychovatelem. Rozsáhlá pozorování, která byla prováděna v předškolních zařízeních, zjistila, že rodiče odměňují své dcery, když se hezky oblékají, tančí, hrají si s panenkami a poslouchají své rodiče, avšak kritizují je, když manipulují s předměty, běhají, skáčou a lezou. Naproti tomu odměňují rodiče své syny za to, že si hrají s kostkami, nářadím nebo autíčky, ale kritizují je za hraní si s panenkami, když žádají o pomoc, nebo dokonce když se sami dobrovolně hlásí, že někomu pomohou. Odměna je účinnějším výchovným soukromé školky Točná prostředkem a měla by být použita tedy častěji. Jedná se o motivaci dítěte. Může probíhat funkcí informační, která dítě upozorní na
to, že se správně chová nebo postupuje, nebo funkcí motivační, která dítě popuzuje do další práce, k dalšímu úspěchu. Odměny mohou být psychické, fyzické, hmotné formou cukrovinek, zákusků, nebo formou ústní, kdy rodiče dítě pochválí, ocení, slíbí mu něco apod. Praha 16 Trest společně s odměňováním je nejstarší a nejčastěji používaný výchovný prostředek. Cílem trestu je přeměna chování od nežádoucího k žádoucímu. Tresty jsou fyzické a psychické. Dítě díky trestu pochopí, co není správné potlačí jeho nežádoucí Hrnčíře chování apod. Výchova celkově není jednoduchým úkolem, ale pomocí odměn a trestů můžeme dosáhnout pozitivních výchovných výsledků. Samozřejmě mohou nést i rizika. Rodiče by měly dítě oceňovat přiměřeně jak k jeho osobnosti, tak i k jeho věku. Udělování by mělo být rozmanité, aby dítě neztrácelo pozornost a mělo stále z odměny potěšení a z trestu respekt. Oceňovat objektivně a hlavně důsledně. školách jazykových Prahou 4 Točnou