postavu, dopravní prostředek atd. Dítě tyto grafické typy využívá i k zobrazování dalších, podobných zobrazení. Ve výtvarné výchovně Praha 12 se nelze spoléhat na spontánní tvořivost, která je samozřejmě pro rozvoj dítěte důležitá. Dramatická výchova Dramatická výchova je systém propojení sociálního a uměleckého učení, zacíleného k rozvoji osobnosti a socializovaného chování a také k uměleckému rozvoji. soukromá školka Kamýk K dosažení cílů využívá dramatická výchova metody, ve kterých je nutné aktivně jednat, zobrazovat scény ze života, také vytvářet fikci, učit se přijímat role a pracovat s časem, prostorem a znaky. Specifikou dramatické výchovy je orientace na zkušenosti a zejména vědomosti dětí, které získávají vlastním prožitkem, tvořivou aktivitou a iniciativou při objevování a řešení problémů. Tímto se dramatická výchova výrazně liší do dříve zažitých forem výchovy a vyučování založeném na aktivitě učitele, paměťovém učení a Budějovická kázni dítěte. Základem dramatické výchovy jsou prvky humanistické psychologie a filozofie, divadla a také hry jako dobrovolné aktivity spojující realitu a fikci. Základem jsou tedy kořeny filozoficko psychologické. Podstatou filozofie je úcta k životu a k člověku, víra v jeho tvůrčí schopnosti a schopnost samotné existence. Místo konzumního způsobu života preferuje vnitřní tvořivost, prožitky, zájem a schopnost naslouchat a dávat. Výchova by tedy měla pomáhat rozvíjet tvůrčí schopnosti a svobodu člověka, lásku a solidaritu a neměla by soukromé školky Kamýk
vést ke standardizaci chování. S divadlem má pak dramatická výchova více společného, než jen základ ve slově drama, které divadlo charakterizuje. Obojí spojuje základ v aktivním jednání. Dramatická výchova pracuje se situacemi, užívá hru v roli, vytváří fikce, tedy Kačerov hru na něco, má svůj děj a schopnost proměňovat osoby i věci. Užívá podobné metody jako divadlo, avšak jejím cílem není nácvik Kamýku soukromým školkám divadelní hry. Základní rozdíl mezi divadlem a dramatickou výchovou spočívá především ve vztahu procesu a produktu. Dramatická výchova nesměřuje ke vzniku produktu jako takového, kterým je divadelní představení. Hlavním významem je pro ni samotná účast v procesu, vnitřní zážitek a obohacení účastníků. Hrou rozumíme dobrovolnou aktivitu, jež závisí na zájmu a zaujetí hráče. Hra je též přirozenou soukromé školky Kamýk dětskou aktivitou, při které dítě vstupuje do role s vědomím, že jde o hru, ze které je možno kdykoliv odejít. Hra má pouze vnitřní cíle, jsou jimi uspokojení ze hry a radost. V dramatické výchově užívá učitel hru s vědomím cíle, směřování k tomuto cíli by však dětské plavecké nedaleko Prahy 4 Kamýku