na štěstí moc nepřidá, nehledě na to, že z toho ani neuživím děti. Leonina potřeba také plyne z nenaplněnosti své současné profese, zároveň na její rozhodnutí má vliv snaha o materiální zajištění rodiny. Leona je samoživitelka dvou dětí a z důvodu svého nízkého příjmu je nucena mít vedle práce ve školce ještě dvě další zaměstnání na částečný úvazek. Tyto závažné skutečnosti ji tedy přivedly k myšlence podat si přihlášku na vysokou školu, což také začátkem tohoto roku učinila. Beáta se nechala slyšet, že by se také soukromé školky Dejvická ráda přihlásila na vysokou školu a to i přesto, že by ji za to nečekalo žádné vyšší finanční ohodnocení ani by nedosáhla žádného Dejvická kariérního postupu Tak to víš, že bych chtěla jít do školy. Bavilo mě to. Teď jak mám praxi tak bych asi víc rozuměla té teorii. Ta by se mi možná i hodila. Už jsem se i dívala do Učitelek, ale neotevírají to. Beátě do její snahy uspokojit své vzdělávací potřeby vstoupila bariéra, kterou není schopna ovlivnit ani odstranit. Tato bariéra vnějšího charakteru Beátě tedy další postup znemožnila. Monice Hradčanská byla participace na formálním vzdělávání také znemožněna, charakter bariéry byl ale vnitřní povahy Uvažovala jsem o škole hlavně kvůli penězům, ale myslím, že bych to nezvládla. Patricie se však domnívá, že Monika se nechce na vysokou školu přihlásit z pohodlnosti Ona je soukromé školce Dejvické chytrá, zvládla by to. Spíš myslím, že se jí nechce. Ať už má pravdu Monika či Patricie, bariéra má vnitřní podobu. Další možností,
jak uspokojit vzdělávací potřeby, je účast na některé z forem vzdělávacích programů poskytovaných v rámci DVPP. Respondentky pro účast v těchto programech prioritně vycházejí jen z nabídek, jež jim jednotliví poskytovatelé zašlou elektronickou poštou konkrétně nabídky