Průcha, J. Systémy preprimárního vzdělávání mají v jednotlivých zemích velké, někdy až zcela kontrastní odlišnosti. V souvislosti s nimi, zmíníme předškolní vzdělávání ve Francii, Německu a Finsku. V některých zemích jsou tyto specifické rysy obzvláště výrazné, díky tomu můžeme také rozpoznat specifika předškolního vzdělávání v České republice. Francie Mezi principy francouzského vzdělávacího soukromé školky Vokovice systému patří demokratičnost, rovnost přístupu ke vzdělání, ideologická neutralita a úsilí o dosahování vysokého kulturního standartu. Školský systém je centralizovaný. Postupně jsou však pravomoci přenášeny na územní společenství Brdek, M., Vychová, H. s. Pro francouzský vzdělávací systém je typická dlouhá tradice, která považuje předškolní výchovu za počáteční formu vzdělávání, na Vokovicemi soukromým školkám kterou úzce navazuje primární vzdělávání. Již před rokem existovala péče o děti předškolního věku, která byla známá jako dětské Červený vrch útulky a byla určena především pro děti z chudých dělnických rodin. Ale již v roce dochází k veřejnému bezplatnému a na církvi Petřiny nezávislému zřízení mateřských škol Průcha, J. Ve Francii je předškolní výchova dobrovolná a ve státních zařízeních bezplatná. Dále existují také jesle, které jsou zřízeny pro děti do let a spadají pod ministerstvo sociálních věcí. Mateřské školy poskytují péči dětem od let, ty jsou v kompetenci ministerstva školství a jsou rozšířené po celé Francii. Prakticky všechny děti starší let
procházejí neprimárním vzděláním ve více než tisících mateřských škol. Při základních školách jsou zřizované také předškolní třídy. Mateřská škola je zde rozdělena na dva cykly Brdek, M., Vychová, H. V prvním cyklu mateřská škola podporuje navazování vztahů hlídání dětí ve Praze 6 Vokovicích