Marché Montessori
Marché Montessori miniškolička vzniká s cílem přirozené výchovy, péče a vzdělávání dětí podle metody Marie Montessori. V malém rodinném prostředí se specializujeme na věk dětí od 18 měsíců do 3 let a nabízíme maximální péči, kterou děti batolecího věku potřebují. Z pohledu Montessori vzdělávání je toto období velmi důležitou vývojovou fází. Děti do 3 let mají specifické potřeby a jejich péče je zcela odlišná od péče a vzdělávání dětí od 3 let, byť v systému Montessori. Velký důraz klademe také na důvěru v prostředí a na mateřský jazyk, který je mostem v komunikaci s okolím a ovlivňuje život dítěte. Hlavním jazykem je čeština. Hravou formou a přirozeným přístupem je dětské poznání obohacováno o anglický jazyk.
O 6-8 dětí s láskou, velkým pochopením a hlavně profesionálním přístupem pečují absolventi výcviků a seminářů Mezinárodní asociace Montessori AMI pro věk 0-3 roky. Naší snahou je naplnění autentičnosti a Montessori standardů, které nastavila Marie Montessori. Vycházíme ze standardů AMI 0-3 (Association Montessori Internationale).
Program

Denní režim je orientační, přizpůsobíme jej potřebám dětí. Reagujeme na akutální situace i změny počasí.
08:00 – 08:30 individuální příchod dětí, volná práce dětí, individuální práce s pedagogem
08:30 – 11:30 dopolední pracovní blok, individuální práce dětí s Montessori materiálem a pomůckami, práce s lektorem, konverzace, pobyt venku, nácvik motorických dovedností, pohybové aktivity, hry i práce s Montessori pomůckami a přírodovědné aktivity na zahradě, příprava svačinky a příprava na oběd vč. hygieny, prostírání
11:30 – 12:15 oběd vč. servírování a úklidu (po obědě čištění zoubků)
12:15 – 14:30 čtení, poslech pohádky, spánek, odpočinek, klidové aktivity, individuální práce dětí, odpolední svačina vč.přípravy a úklidu
14:00 – 14:30 odchod dětí se zkrácenou docházkou
14:30 – 16:30 aktivity dle vlastního výběru dětí – hry s kostkami, duplem, práce s Montessori materiálem, pobyt na zahradě, pohybové aktivity
16:00 – 16:30 odchod dětí
Výuka

Nabízíme:
inspirativní prostředí pro přirozený rozvoj dětské duše a osobnosti
připravené prostředí bohaté na podněty pro vrozený potenciál dítěte
maximální vstřícnost, otevřenost, trpělivost a důveru
individuální a respektující přístup ke každému dítěti
rodinné prostředí a pocit jistoty, bezpečí a řád, o který se může dítě opřít
kvalitní a zkušené lektory > pomocníky pro období dětství
maximálně 4 děti na lektora
(odpolední kroužky)
Pomáháme:
k rozvoji jemné motoriky
k rozvoji hrubé motoriky
ke koordinaci a poznání vlastního těla
k rozvoji a tříbení smyslů – zrak, hmat, čich, chuť, sluch
k rozvoji senzorických, intelektuálních, sociálních, psychických a fyzických dovedností
Děti se učí:
zvládat činnosti každodenního života (příprava jídla a pití, stolování, péče o vlastní tělo, oblékání se, obouvání)
navazovat vztahy se svými vrstevníky i dospělými
respektu k okolnímu světu, zdvořilosti, laskavosti a slušnosti
utváření zdravého obrazu k sobě samému
nezávislosti, rovnosti, svobodě
pracovat všemi smysly, svým vlastním způsobem a tempem
věcem od jednoduchého ke složitému, od konkrétního k abstraktnímu
Filosofie a cíle miniškoličky

Školička je založena v hluboké inspiraci s filosofií výchovného a vzdělávacího směru Dr. Marie Montessori. Naší předností je nabídnout dětem výchovné prostředí věnované lásce, péči a respektu jeden k druhému. Dětem jsme vytvořili motivující prostředí k naplnění přirozených vývojových potřeb k objevení a adaptaci se do světa a utvoření sebe sama. Poskytujeme tak dětem bezpečné, šťastné a zdravé prostředí pro jejich vývoj. Tento koncept je vytvořen na potřebách dítěte učit se – dozvídat se, objevovat, zkoušet, komunikovat a socializovat se. Našim cílem je děti provázet a stimulovat k objevování různých světů, rozvíjet samostatnost, sebeuvědomění, lásku, oboustranný respekt, nezávislost. V přístupu úzce navazujeme k dětem na základech respektování vnitřního učitele v dítěti, podpoře a rozvíjení moudrosti v nás.
Citlivě připravené prostředí následuje potřeby senzitivních a vývojových fází každého dítěte. Děti jsou postupně seznámeny se smyslem každé aktivity či předmětu v jejich prostředí. Mají možnost svobodné volby činností v rámci několika oblastí vnitřního či venkovního prostředí. Počáteční spoluprácí se postupně osvobodí až zvládají činnosti sami. Velký důraz klademe na bohatý mateřský jazyk, který je mostem v komunikaci s okolím a ovlivňuje život dítěte. Hlavním jazykem je čeština. Hravou formou a přirozeným přístupem je dětské poznávání obohacováno o anglický jazyk zpíváním, pohybovými aktivitami a říkankami.
Strava a pitný režim

Dopolední svačinka je dětem k dispozici v čase od 9:00 do 10:00 hodin formou "švédských stolů". Na výběr mají čerstvé ovoce a zeleninu, jogurty, pečivo. Mohou si sami vybrat, kolik čeho budou jíst. Samozřejmostí je pitný režim dětí.
I děti se zkrácenou docházkou u nás obědvají a mají pestrou odpolední svačinku. Další nutnou pestrost, rozmanitost a vyváženost svačinek, čerstvé ovoce, zelenina a zdravé pochutiny pro jejich poznávání jsou zahrnuty v přípravě pomůcek.
Odpoledne svačíme v čase od 13:30 do 14:30 hodin.
Příprava jídel je součástí praktického života. Děti se naučí připravovat si svačinku sami - nakrájí si banán, okurku, jablíčko, namažou si chlebík máslem či pomazánkou a zdobí si jej nastrouhanou mrkví nebo plátkem vajíčka, šunky, kouskem papriky. Zvládnou připravit ovocný salát, vymačkat si pomerančovou šťávu, upéct muffinky a podobné dobroty, které si budou připravovat individuálně i kolektivně.
Děti pomáhají s přípravou svačinek i obědů, prostíráním, servírováním a úklidem.
Personál

Petra Šlencová Bílská | zakladatelka Marché Montessori, koordinátor, lektor
Petra je maminkou 2 chlapečků - pětiletého Sebastiana a dvouletého Olivera, díky kterým kouzlo Montessori objevila a kteří jí inspirují a provází touto cestou dál.
„Na cestě za Montessori vzděláním každý můj krok znamenal malý posun v před a do této chvíle obrovský přínos. Pro mne, mou rodinu, naše děti. Metoda Montessori mi otevřela náruč, od první chvíle vnímám, že jde o daleko víc než jen o natažené ruce. Cítím se dobře, když se skláním k zemi a dívám se z očí do očí dětské radosti, baví mě pozorovat děti v jejich bublinách zaujatosti, líbí se mi jejich smysl pro detail a malé věci."
Ing. Lucie Horáková | lektor
Lucie je čerstvě vystudovaná inženýrka ekonomie, vedle studií se více jak 7 let intenzivně věnuje práci s dětmi. Pracovala například pro agenturu Prague Family zajišťující hlídání dětí v rodinách, nebo babyssitng v hotelích nebo dětském koutku ČZU Poníček. Pět let strávila s rodinou tří dětí, posléze ve dvou rodinách s holčičkami půl a jeden a půl roku. U dětí zajišťovala denní péči. Díky této práci se seznámila s Montessori pedagogikou. Montessori svět Lucii nesmírně zaujal a i nadále se v tomto směru vzdělává.
„Práce s dětmi je pro mne velice cennou zkušeností, při níž se i já sama neustále rozvíjím. Děti jsou velice inspirující bytosti a mne velice těší, že jim mohu pomoci na jejich cestě životem.“
Lucie Bártová | odborný garant, koordinátor připraveného prostředí
Lucie se Montessori pedagogikou zabývá 9 let. V letech 2007/2008 vystudovala v Denvru, Coloradu pod AMI „ Assistancy to Infancy“ od 0 do 3 let věku dítěte. Měla možnost pracovat s dětmi v komunitách různých zemí a kultur. Lucii děkujeme za spolupráci při vzniku a otevření naší školičky vč. vytvoření připraveného prostředí v souladu se standardy AMI pro věk 0-3 roky.