Copyright © 2012-2024 Soukrome-skolky-praha.cz | Registrace do katalogu
soukromé školky Praha 7Malý Velký Strom
Jsme malý dětský klub pro děti od 3 let do počátku školní docházky. Denní kapacita klubu je 16 dětí. Najdete nás v klidném dvorku v historické letenské zástavbě, v prostorách bývalé kovárny, které mají své osobité kouzlo. Ve výchově vycházíme z waldorfské pedagogiky a jsme otevření inkluzi dětí „jinak zdravých“. Klíčovými prostředky jsou učení nápodobou, život v rytmu dne, týdne a roku, umělecké činnosti a spojení s přírodou.

Používáme přírodní materiály a hračky podněcující dětskou fantazii, ve výuce zásadně nepoužíváme elektroniku. Důležitá je pro nás také ekologická výchova a vyvážená strava s co největším zastoupením bio potravin. Zásadní je spolupráce s rodiči a jejich zapojení do péče o klub a důležitých slavností během roku. Klub má komunitní charakter a usiluje o mezigenerační a sousedská setkávání. Jsme jediným celodenním klubem s waldorfskou pedagogikou na Praze 7 a přijímáme děti i z jiných městských částí.
Malý Velký StromKontakt
Zobrazit kontakty
Zobrazit stránky
Zobrazit ceník
Dobrovského 536/16
Praha 7 - Holešovice

Po-Pá 8-16h

Malý Velký Strom soukromým školkámO nás
Proč jsme založily Malý velký strom?

Na začátku byly maminky, které na pražské Letné postrádaly školku, jež by vyhovovala jejich představám o předškolní výchově. A také přátelé, kteří rovněž vnímali velké otázky v oblasti výchovy dětí, které dnešní doba přináší, a na které mnoho lidí hledá odpovědi.

Jak přistupovat k dětem a co vše děti skutečně potřebují, aby se zdravě a svobodně rozvíjely?

„Jedna velmi důležitá odpověď k nám přišla při studiu waldorfské pedagogiky, kde jsme měly možnost zažít (jako nikde jinde), jak obrovský a léčivý přínos může mít waldorfská pedagogika pro děti i rodiče. Proto jsme školku založily, aby takové vzdělávání bylo dostupné pro více dětí - a naštěstí v dnešní době tato místa přibývají.“

Barbora Opavová, spoluzakladatelka, máma 4 dětí


A proč zrovna Malý velký strom?

V již kultovní knize Forresta Cartera „Malý strom“ objevuje indiánský chlapec, doprovázený svými moudrými a laskavými prarodiči, nejen svět, ale především sebe sama. Veškerou moudrost a poznání předků zasévají dědeček s babičkou do duše dítěte jako semínka, která jednou, ve vhodný čas, vyklíčí a stanou se hodnotami, o něž je možné se v životě pevně opřít.

I pro nás je mezigenerační setkávání podstatné, a proto jsme i s touto ideou náš klub zakládaly. A proto také malý a velký strom. Ve zdravém lesním společenství se jeden bez druhého neobejdou, stejně jako zdravé lidské společenství k životu potřebuje setkávání a protkávání těch, kteří přišli dříve, s těmi, kteří teprve přicházejí.
soukromá školka HolešoviceNaše východiska
V Malém velkém stromě vycházíme z poznání rakouského filosofa Rudolfa Steinera a jeho waldorfské pedagogiky, která nerozvíjí pouze intelekt, ale podporuje vyrovnaný rozvoj dítěte, jeho myšlení, cítění a vůli. Člověk se podle Rudolfa Steinera vyvíjí přibližně v sedmiletých cyklech. Pro děti předškolního věku se tedy jedná o první sedmiletí. Hlavní roli ve výchově v tomto období hraje nápodoba. Děti zcela intuitivně dělají to, co vidí kolem sebe. Pokud tedy nechceme, aby děti dělaly něco, co považujeme za nesprávné, tak to nesmíme dělat ani my. V tomto věku děti daleko více reagují na naše činy než na „příkazy a zákazy“: Pro děti v tomto období je důležité poznání, že svět je dobrý.

Výchovou vycházející z této pedagogiky bychom rádi připravovali děti pro život v naší rozmanité společnosti, aby se v dospělosti dokázaly svobodně rozhodnout pro své činy na své životní cestě a zároveň nést za svá rozhodnutí plnou odpovědnost. Aby se cítily být součástí celku a „jinakosti“ druhých vnímaly jako dar, který může jejich životy obohatit. A tak do Malého velkého stromu patří i děti tzv. jinak zdravé, protože právě ony mohou dát celému společenství další, na první pohled mnohdy neviditelný rozměr. Rádi bychom vytvořili sociální prostředí umožňující dětem nalézat sebe sama, tvořit, rozvíjet touhu po vědění a spolupracovat.

Součástí waldorfských školek a dětských klubů je rytmus činností v průběhu dne, týdne, měsíce, roku. Děti jsou tak celým rokem neseny naprosto přirozeným řádem. Získávají tím pocit jistoty a nacházejí smysl dění. Vše kolem nás se děje v rytmu - střídání ročních dob, střídání měsíců a dnů v týdnu, střídání dne a noci až po nádech a výdech samotný. Slavení tradičních svátků spojuje s moudrostí našich předků. Děti tak nacházejí své místo ve světě poznáváním obrazů činů a symbolů základních lidských hodnot hodných nápodoby.

Prostředí, ve kterém děti pobývají, ovlivňuje jejich fantazii a rozvoj představivosti. Je tedy zvoleno vybavení z přírodních materiálů a přírodnin, včetně hraček. Takové hračky neomezují dětskou představivost a ve své jednoduchosti podněcují nejrůznější podoby fantazie. K malování jsou používány akvarelové barvy a voskové bločky, při kterém si vedle prstových her, ručních prací a hraní děti zlepšují jemnou motoriku. K rytmu dne neodmyslitelně patří i volná hra a pobyt dětí venku, kde se mohou blíže seznámit s rostlinami a zvířaty a spojovat se s přírodou. Přirozeně se tak učí vztahu k životnímu prostředí ve svém nejbližším okolí, ale i vztahu k naší Zemi.
soukromou školkou Praha 7Rytmy dne, týdne a roku:
Rytmus dne
- příchod dětí, volná hra, úklid
- ranní kruh (říkadla, písničky a tance, rytmizace a také pozdravení se s kamarády a naším stromovým skřítkem Podzimkem)
- dopolední svačina
- umělecké činnosti:
       Po – akvarelové malování
       Út – modelování se včelím voskem, hlínou, modelínou nebo práce s ovčí vlnou
       St – pečení chleba nebo jiných dobrot
       Čt – eurytmie
       Pá – různé výtvarné tvoření
- pobyt venku
- pohádka
- oběd
- odchod některých dětí domů, odpočinek menších dětí a práce s předškoláky
- odpolední svačina
- volná hra na dvorečku nebo uvnitř, odchody domů


Rytmus roku
Září - Svatováclavská slavnost
Říjen – Michaelská slavnost
Listopad – Martinská slavnost
Listopad/Prosinec – Adventní zahrádka a vánoční setkání
Leden – Tříkrálová slavnost
Únor/Březen – Masopust
Březen/Duben - Vynášení Smrtky a slavnost Matičky Země – Jarní slavnost
Květen – Studánková slavnost
Červen - Svatojánská slavnost a rozloučení s předškoláky