Copyright © 2012-2025 Soukrome-skolky-praha.cz | Registrace do katalogu
soukromé školky Praha 7Malý Velký Strom
Strom založily mámy, které chtěly pro své i další děti školku postavenou na principech waldorfské pedagogiky. Maximální denní počet 15 dětí nám umožňuje zabývat se každým individuálně. Docházejí k nám děti od cca 3 let do počátku školní docházky. Výuka je založena na učení nápodobou, na rytmech dne, týdne a roku, na rukodělné a umělecké činnosti a pohybu. Smyslem výuky je utvářet zdravý základ pro veškerý budoucí život dítěte a rozvíjet lidskost. Prostory jsou hřejivé a útulné, s jednoduchými, přírodními hračkami. Odebíráme zdravé svačiny a obědy připravené ve spolupráci s nutriční terapeutkou. Je nám blízký komunitní způsob fungování, kterým se přirozeně rozšiřuje sociální okruh malého dítěte. Rodiče se mohou zapojovat do přípravy slavností, chodu školky a dalších aktivit dle svých možností. Jsme jediným celodenním zařízením s waldorfským přístupem na Praze 7 a přijímáme i děti z jiných městských částí.
Malý Velký StromKontakt
Zobrazit kontakty
Zobrazit stránky
Zobrazit ceník
Dobrovského 536/16
Praha 7 - Holešovice

Po-Pá 8-16h

Facebook
Instagram
Malý Velký Strom soukromým školkámJak vypadá náš den a týden
Den u nás začíná příchodem dětí mezi 8:00 - 8:30. Po příchodu si děti především hrají a adaptují se po ránu. Často také tvoří podle aktuálních týdenních témat.

V 9 hodin přichází na řadu úklid a hygiena - i mytí ručiček je u nás doprovázeno písničkou. Umění je pro nás výchovným prostředkem, který zvláště v raném věku blahodárně působí na dětskou duši.

Následuje ranní kruh, při kterém se děti vždy pozdraví s domácím Stromovým skřítkem. Mohou mu také povědět, co jim po ránu leží na srdci, nebo jej poslat dál. Součástí ranního kruhu jsou písničky, říkadla, rytmická cvičení a pohybové aktivity, které se vážou na téma týdne. Témata vycházejí z koloběhu roku, dění v přírodě i našich tradičních svátků a slavností a střídají se přibližně po dvou týdnech.

Kolem 9:30 přichází čas na přípravu svačiny. Opět umyjeme ručičky a "služba", tj. dvě z dětí, které se během týdne prostřídají, pomáhá prostřít. Společné stolování zahájíme písničkou a teprve potom všichni jíme. Společně také zakončíme a čekáme jeden na druhého. I během stolování se tak přirozeně učíme vzájemné ohleduplnosti, společenskému chování i konverzaci.

Po svačince opět následuje hygiena, služba sklízí a utírá stolečky. Písnička nás pak provede do další tvořivé části dopoledne. Každý den se pravidelně věnujeme jiné tematické aktivitě - malování akvarelem i kreslení voskovými bločky, práci se včelím voskem, s ovčí vlnou, péči o záhonky nebo velmi oblíbenému pečení. Často děti stihnou tvořit již před svačinou a máme pak více času na pobyt venku. 
Jednou měsíčně nás také navštěvuje úžasná "pohádková babička". Ta přichází se svým kouzelným světem kulis z barevných šátků a vlastnoručně vyrobených roztomilých loutek z ovčí vlny a dalších přírodních materiálů. Ve starých knihách vyhledává zapomenuté pohádky plné živých obrazů, kterými sytí dětské duše. Pohádky rovněž přizpůsobuje koloběhu roku a děti si také mohou opatrně prohlédnout a osahat loutky.
Je-li to možné, máme také výuku eurytmie. Eurytmie je uměním, které znázorňuje slyšené a viděné, hudbu a mluvené slovo, krásným ("-eu") pohybem - každý tón i hláska má své vlastní gesto a to lze využít i pedagogicky a terapeuticky. Snažíme se prvky eurytmie sami vnášet do našich pohybových aktivit.
Kolem 10:30 nastává čas pro výpravu na čerstvý vzduch. V teplejších měsících podnikáme i delší výpravy v dostupném okolí, trávíme více času v některém z blízkých parků, navštěvujeme rádi sady na Veleslavíně, i oboru Hvězda nebo park na Hládkově. Když nám počasí nepřeje, vyrazíme alespoň na krátkou procházku nebo na dvoreček, kde máme své zázemí a i zde se mohou odehrávat velká "dobrodružství".
Do 12 hodin se vracíme, po převlečení a mytí ručiček nás čeká zklidnění při vyprávění pohádky. Pohádky volíme tematicky, ve vztahu k tomu, co se zrovna děje v nás a kolem nás v přírodě. Následuje oběd a po něm ukončení společného dne písničkou, kdy část dětí odchází domů.
Ti, kteří zůstávají, se chystají k odpolednímu odpočinku s pohádkou. Předškolní příprava probíhá zejména během odpočinku menších dětí.
Po 14:15 se děti probouzejí, uklidíme postýlky a připravíme odpolední svačinku. Kolem 15:00 je možné děti vyzvedávat - podle počasí probíhá volná hra venku na dvorku, případně uvnitř.

Malý velký strom se zavírá v 16:30 hodin.
soukromá školka HolešoviceJak vypadá náš rok
Proměny roku prožíváme skrze tematické příběhy, činnosti a slavnosti, které vycházejí z našeho středoevropského kulturního okruhu a tradic. To dětem pomáhá vrůstat do místa, kde žijí.
V září nás jako první čeká Svatováclavská slavnost spojená s tématem dožínek a poděkování za úrodu. I děti mají vlastní malou úrodu toho, co v průběhu jara na dvorku zasely a zasadily.
V říjnu následuje Michaelská slavnost, která v sobě nese téma souboje s „drakem“, tedy tím, co v nás může vyvolávat strach a ochromení, a jeho překonání, probuzení odvahy a posílení důvěry v sebe sama.
V listopadu při Martinské slavnosti prožíváme téma soucitu a dělení se s druhými, které zahřeje v srdci.
Advent zahajujeme snad nejkrásnější ze všech slavností, adventní spirálou. Děti procházejí v doprovodu „anděla“ tmou ke světlu a odnášejí si nazpět to své, vlastní světýlko a tím okolní tmu stále více prozařují.
Před Vánoci se setkáváme spolu s rodinnými příslušníky a přáteli a krátkým divadelním vystoupením si připomeneme příběh narození Ježíška.
Vánoční čas je v lednu završen slavností Tříkrálovou.
V únoru žijeme tématem Hromnic, Masopustu a také přibývání světla a pozorování probouzejících se sil jara.
V březnu obvykle vynášíme Moranu a vítáme jaro.
V období Velikonoc nás čeká Slavnost matičky Země, kdy již naplno pozorujeme, s jakou silou a rychlostí klíčí semínka a probouzí se život.
V květnu následuje Studánková slavnost, která v sobě nese motiv setkávání se s přírodou a péčí o ni.
Společný školní rok se završí Svatojánskou slavností, ve které hrají roli všechny živly a jejich prožívání, včetně tajuplné cesty za pokladem. Také se při této slavnosti loučíme s předškoláky.
V průběhu roku jsou kromě slavností důležité i oslavy narozenin. Oslavy mají důstojný charakter, se zpěvem a přáním oslavenci, který sedí na „trůnu“, a děti je velmi intenzivně prožívají. Vlastní přinesený dort, který často s láskou připravili rodiče, je u nás vítaný.
soukromou školkou Praha 7Jaké jsou naše zásady
Jsme malý spolek rodičů a přátel, jehož smyslem je utvářet prostor, kde se malé děti mohou rozvíjet podle svých možností a potřeb, v podporujícím a spolupracujícím prostředí rodiny a školky. Je pro nás důležité, aby děti mohly přirozeně dozrát a nebyly předčasně vytrženy z nejkrásnějšího a nejdůležitějšího období dětství. Je pro nás důležitý vyrovnaný rozvoj tělesné, duševní a duchovní roviny člověka a z tohoto hlediska vnímáme waldorfskou pedagogiku jako nejvhodnější pedagogický přístup. Tento přístup je mimo jiné velmi přínosný ve výchově dětí s různými speciálními potřebami. Důležité je pro nás i to, že zájmy státního zřízení, ani zájmy různých lobbistických skupin, nikdy nesmí být nadřazeny tomu, co je v zájmu dítěte z hlediska pedagogického a psychologického. V systému předškolního vzdělávání není dostatek školek, které by na těchto principech stavěly, a z tohoto důvodu zde chceme být alespoň pro několik dětí, jejichž rodiče hledají totéž, co jsme hledali my sami pro naše vlastní děti. Rodiče se stávají členem spolku a přispívají na jeho činnost.
Fotogalerie