mateřské školy. Barbora ale v té půlce září jsme zjistili, že to má pozitivní přínos. Ze je lepší, než bývala. Jejich hodnocení většinou souviselo s rozvojem dítěte po všech směrech. Od osamostatnění se, po oblékání, stravování, apod. Pozitivní přínos mateřské školy zmínila většina respondentek. Ze získaných dat vyplynula výrazná souvislost mezi prožíváním dítěte a prožíváním matky. Pokud dítě adaptaci zvládalo hůře, bylo horší i prožívání matky. Jestliže se však adaptace jevila jako bezproblémová, najednou se ulevovalo i matce a cítila se již dobře. Obavy se ztrácely. Tato závislost se projevila u většiny matek. Mou teorii dobře ilustruje například případ soukromé školky Zlatníky Františky, které jsem se také ptala, po jaké době se začaly její pocity zlepšovat po těch ti dnech. To už jsem viděla, že je to v pořádku, že je to dobrý. Se rozloučil ahoj mamko, jasně, po obědě přijdeš a už byl pryč, už byl v herně. Podle slov Elišky jí pomohlo adaptaci lépe zvládnout tak nějak i to vnitřní uklidnění tím, že ve školce jí je dobře. Domnívám se, že důvod zjištěné souvislosti Zdiměřice je zřejmý. Přestože matky mohou například špatně prožívat odloučení, či cítit žárlivost vůči učitelce, primárně je pro ně nej Zlatníky školka soukromá důležitější dítě a jeho pocity. Pokud se jeho emoce uklidní a adaptaci zvládá bez problémů, mimo soukromých problémů matky není jiný Kocanda důvod, proč by se matka měla stále cítit špatně. Vliv adaptačního procesu na rodinný život Ve výzkumu jsem se také zajímala o to, jak
vstup dítěte ovlivňuje rodinu a matku. Vliv na chod rodiny projevil v mnoha podobách. Ta pohoda Několik matek, jež jsou na rodičovské dovolené s druhým dítětem, najednou pocítilo větší klid a pohodu. V souvislosti s relativně klidnějším stylem života některé matky Hrnčíře zhodnotily, že mají nyní více energie na výchovu dětí, než dříve. Anna na začátku mi přišlo, že je najednou takovej klid. Ono fakt to soukromých školek Zlatníků bylo takový zklidnění. Eliška když byla nemocná a měla sem ji doma opravdu celý dne, tak vím, že sem se jí nevěnovala ani z půlky tak, soukromé školce Zlatníkům jak když ji mám doma jen toho půl dne. Dá se předpokládat, že pro matku na rodičovské dovolené je velký rozdíl, pokud se má starat o jedno dítě, nebo dvě. Respondentky na rodičovské dovolené měly ve všech případech tříleté dítě nastupující do mateřské školy a Osnice dítě mladší o přibližně dva roky. Jednalo se tedy o velmi malé děti, které vyžadují takřka neustálou pozornost. Není tak překvapením, že matky odchod staršího dítě do mateřské školy ocenily. Odlišné vnímání času Matky na rodičovské dovolené si zároveň pochvalovaly větší množství volného času. Nemusí spěchat, mají čas na vše, co potřebují. Dostatek času matky vnímaly především ve vztahu k domácnosti. Více času mají také na druhé dítě. Často si den v podstatě rozdělí tak, že dopoledne mají vyhrazeno pro mladší dítě a instalatéři ve Praze západ Zlatníkách