chápat jako vzájemně závislou interakci obou těchto činitelů. Nedědí se tedy hotové psychické vlastnosti, nýbrž dispozice, které se pak Praha 16 v interakci s prostředím uplatňují ve formování způsobů psychického reagováníNakonečný, M., s. Sociokulturní prostředí Kulturní prostředí, do kterého se člověk narodí a ve kterém vyrůstá, může významným způsobem ovlivnit jeho vývoj. Důležitým prvkem je zde interakce, která může být různého charakteru, může jít o interakci se symboly, neživými objekty nebo lidmi. Dítě na situace pouze nereaguje, ale musí i samo stimulovat určité reakce lidí ve svém okolí. Získané zkušenosti mohou měnit způsob uvažování, prožívání, ale i rozvoj jednotlivých osobnostních vlastností Vágnerová, M. Primární vliv kultury zprostředkovává člověku rodina, do níž se jako dítě narodí. Jednou z jejích funkcí je uvést ho do života v rámci konkrétního kulturního prostředí, tj. naučit ho orientaci ve světě soukromé školce Lipenců symbolů, ale i předmětů denní potřeby, ve světě společenských zvyklostí a hodnot, naučit ho kulturním návykům slušného chování, sebeobsluhy, tělesné hygieny atd. Nakonečný, M. s. Dle Vágnerové psychický vývoj jedince ovlivňují všechny složky prostředí a to v Lipencích soukromých školkách nestejné míře a jiným způsobem. Důležitým prostředím pro dítě je i fyzické prostředí, ve kterém žije, a to především míra jeho Lahovičky stability, strukturovanosti a předvídatelnosti. Pokud se dítě v takovém prostředí pohybuje, může lépe pochopit, jaké zákonitosti zde
platí. Vágnerová dále uvádí, že rodina je jednou z nejvýznamnějších sociálních skupin, která zásadním způsobem ovlivňuje dítě a soukromé školky Lipence jeho psychický vývoj a pomáhá zprostředkovat sociokulturní zkušenosti. Rodina dítěti poskytuje Základní zkušenosti, díky kterým se soukromá školka Lipencemi dítě naučí chápat různé informace a adekvátně na ně reagovat. Členové rodiny a vztahy mezi nimi ukazují dítěti určitý model, dle kterého jedinec chápe jednotlivé sociální situace, které zobecňuje a očekává, že se ostatní lidé budou chovat dle nich. Dítě se snaží napodobovat vzorce chování, které vidělo jako účelné nebo byly v rodině vyžadovány, eventuelně se s nimi identifikuje, naučí se jak hlídáme dětmi nejblíže Prahy 5 Lipenců