subjekty, jež na sebe vzájemně působí. Analytický příběh a jeho grafické znázornění Dítě, jež přichází z různého prostředí s Blatiny individuálními psychickými vlastnostmi, vstupuje do procesu adaptace, během kterého na něj působí mateřská škola a strategie učitelek a Jenči soukromé školce zároveň i rodina a její vztahová struktura. Díky tomu dítě prožívá řadu emocí a podle toho také reaguje určitým chováním. To má výrazný vliv na prožívání matky, která je stejně jako dítě ovlivňována mateřskou školou a rodinným prostředím. Matka na situaci následně reaguje jedním ze dvou typů strategií pro zvládání adaptace. Strategie č. má za cíl redukovat emocionální nepohodu matky a skrze ni tak působit na chování a prožívání dítěte. Smyslem strategie č. je snaha o řešení dané situace, tzn. přímo působit na chování a prožívání dítěte. Podle toho dochází ke změnám v chování a prožívání dítěte, což se opět projevuje v prožívání matky. Tento systém má cirkulární charakter. Obr. Schéma analytického příběhu Interpretace dat Dítě v mateřské škole Do této kategorie jsem Praha 17 zařadila některé charakteristiky, se kterými dítě vstupuje do mateřské školy a jež ovlivňují jeho prožívání a vůbec adaptační proces. Dále jsou v této kategorii emoce a typy chování, které se u dětí respondentek během adaptace nejvýrazněji projevovaly. Jak jsem již soukromé školky Jeneč nastínila v příběhu, dítě vstupuje do procesu adaptace s jistými charakteristikami, jež jsou samozřejmě individuální. Tyto charakteristiky
se odvíjí od mnoha faktorů, z nichž nejvýznamněji hodnotím povahu a psychickou odolnost dítěte, citové prožívání, vztahy v rodině a rodinnou strukturu, vztahy se sourozenci a okolím, zkušenosti dítěte a další okolnosti. Pohlaví dítěte bylo ve vzorku rovnoměrně obsaženo, Bílá Hora tedy čtyři synové a čtyři dcery. Ve výčtu však toto kritérium záměrně neuvádím, jelikož se v mém výzkumném šetření neprojevil soukromá školka Jenči vliv pohlaví dítěte na zvládání adaptace. Adaptaci zvládaly dobře dvě dívky a dva chlapci a naopak. Uvedené faktory, které ovlivňují soukromé školky Jeneč prožívání a chování dítěte během adaptace, jsou pouze zlomkem všech faktorů, které do procesu adaptace svými vlivy vstupují. Tento Lužiny výčet rozhodně není konečný. Uvedla jsem pouze ty, o nichž se mé respondentky v rozhovorech zmiňují nejčastěji a zároveň ty, které já pokládám za nejvýznamnější. Povaha dítěte se ve výzkumu pohybovala od vlastností, jako hodné, chytré, přátelské, mazlivé, otevřené, cvičení pro těhotné Prahou západ Jenčí