adaptačního procesu rozpoznávat určité podobnosti mezi reakcemi dětí, podle nichž jsem vytvořila tři fáze průběhu adaptačního procesu. V těchto fázích jsem se zaměřila na některé emoce, se kterými se děti respondentek během adaptace potýkaly a také způsoby chování, Blatiny jimiž na ně reagovaly. Zmiňuji zde opět ty reakce, které se u dětí objevovaly nejčastěji. První fáze orientace Po vstupu do mateřské školy probíhá u dítěte orientace v novém prostředí. Do této fáze jsem zahrnula první den a několik následujících. V této době byly Luka většinou reakce dětí nej extrémnější to se týká převážně problémových dětí viz. Tab. Těší se Jako důležitý projev v oblasti soukromé školky Chrášťany emočního prožívání dítěte některé matky uváděly, že se dítě do mateřské školy těší. Tento pocit se u dítěte objevil již před vstupem do mateřské školy a u dětí, které s adaptací neměly problém, přetrvával i nadále. Eliška ona už asi půl roku o té školce mluvila, jako že se těšila a tak tak ona se těšila už hodně dlouho, tak snad. Důvod těšení se Eliška ve vnitřní připravenosti dítěte a také v přípravných strategiích rodiny takže si myslím, že byla na to tak nějak připravená i vnitřně sama, jako že to pro ni nebyl takový šok, jako že jsme ji ze dne na den nehodili do školky, jako že budeš chodit. Zde bych upozornila na souvislost, kterou jsem spatřila mezi přípravou dítěte do mateřské školy a jeho emočním prožíváním během adaptace. Většina dětí, které matky dle jejich slov soukromé školky Chrášťany
připravovaly na vstup do mateřské školy, zvládala adaptaci dobře. V případě dětí, které měly s adaptací problém, se matky o žádných přípravných postupech v rozhovorech nezmínily. Proto se domnívám, že příprava dítěte o které se blíže zmiňuji v kapitole věnované strategiím matek má vliv na celkové prožívání dítěte během adaptace a bylo by zajímavé se v budoucnu na tuto oblast ve výzkumu zaměřit. Praha 17 Pozitivní první den Většina matek zhodnotila první den dítěte v mateřské škole jako pozitivní. Anna začalo to až od pondělka, jakoby si asi myslel, že to má splněný tu školku čtvrtek, pátek, jako ani neplakal a v pondělí, to už nechtěl, to už plakal. Zajímavé zjištění je, že bezproblémový první den zmiňovaly i ty respondentky, jejichž děti adaptaci nezvládaly zrovna nejlépe. Na základě analyzovaných dat Lužiny se hodnotím toto jednání tak, že některé děti si myslí, že si jeden den pohrají ve třídě s jinými dětmi a mají splněno. Víckrát by do mateřské školy už nemusely. Vliv na prožívání některých dětí během prvních dní mělo příliš brzké přerušení adaptačního procesu víkendem, který následoval již po dvou dnech docházky. Adaptace se díky tomu v některých případech výrazně zhoršila. Odložení mateřským soukromým školám nejblíže Prahy západ Chřášťan